Když nás Grohe oslovilo, věděli jsme, že to bude výzva. Zadání bylo ambiciózní: Posunout vnímání značky od luxusu k udržitelnosti. Vymysleli jsme proto kampaň, která přinesla jednoduché tipy, jak šetřit vodou, a lidem představila výrobky Grohe EcoJoy.
Kvalitu a dobrý design bychom měli. Teď udržitelnost
Kvalita, technologie, design a udržitelný rozvoj – to jsou čtyři klíčové hodnoty Grohe, předního světového výrobce sanitárního vybavení. V Česku je Grohe synonymem pro luxusní, kvalitní a designové produkty, ale téma udržitelnosti moc slyšet není. To jsme měli změnit.
Jdeme za hranice cílové skupiny
Zákazníci Grohe jsou lidé ve věku 28+ se zájmem o technologie, kteří řeší bydlení, rekonstrukci nebo už mají vlastní byt a zajímají se o ekologii a udržitelný způsob života.
Téma šetření vodou ale přesahuje hranice této cílovky, a proto jsme kampaní oslovili širokou veřejnost.
Cíle kampaně
- Posílit sílu brandu Grohe ve spojení s udržitelností
- Spojit se značkou téma šetření vody a dlouhodobé udržitelnosti
- Oslovit širokou veřejnost a naučit ji, jak vodou šetřit
- Dlouhodobě komunikovat téma udržitelnosti
Jako KPI jsme stanovili počet zobrazení bannerů a počet prokliků na web kampaně a web společnosti.
Naše řešení: online kampaň Voda.ltd
„Zdroje pitné vody jsou omezené a zodpovědnost za to, jak s nimi naložíme, je na nás. Všichni jsme podílníci ve Voda.ltd a nemůžeme si dovolit zkrachovat.“
Tuhle myšlenku jsme šířili na Facebooku, Instagramu, přes influencery a PR články. Komunikační kanály jsme zvolili s ohledem na výši rozpočtu a optimalizaci výsledků. Mrkněte, čím jsme zaplavili internet. 👇
Fakta, minimalistická grafika, jasné sdělení
Do spolupráce jsme zapojili VŠCHT, která nám pomohla s odborností obsahu, a sdíleli jsme tipy, jak se dá šetřit vodou. Nejdeme tolik do hloubky – chceme otevřít debatu a přinutit lidi k zamyšlení, jak mohou sami pomoci.
Kampaň na sociálních sítích jsme odstartovali příspěvky s jednoduchými statistikami a infografikou, která ukazuje, jak moc se vodou plýtvá. Ve druhé fázi komunikace jsme představili produkty Grohe, které s šetřením pomohou.
Různé formáty, vysoký zásah
S ohledem na hlavní cíle kampaně jsme jako formáty zvolili videa, animace, statické příspěvky, 360° formát a Instant Experience. Díky tomu jsme dokázali efektivně investovat peníze, zasáhnout širokou cílovku (mladší na Instagramu, starší na Facebooku) a dosáhnout lepších výsledků, než jsme původně odhadovali.
Precizní cílení
Cílení na základě zájmů se nám osvědčilo už v rámci awareness fáze. V dalších fázích jsme využili kampaňová data, díky kterým jsme byli schopni cílit ještě efektivněji a přivést množství uživatelů na web – míra prokliku trafficových postů byla 1,65 % na širokou cílovku (1,4 milionu), takže nadprůměr.
Poctivá diskuze
Měnit úhel pohledu na jakékoliv téma bez otevřené společenské diskuze nejde. Klíčové je nebát se reakcí lidí, aktivně reagovat a debatu moderovat. Vůbec nejlepší reklamou je, když se pak do debaty zapojí uživatelé, kteří si téma vezmou za své a stanou se jeho ambasadory. A přesně to se nám povedlo!
Všechny cesty vedou na microsite
Oficiální web Grohe nám dával omezené možnosti, jak s ním pracovat. Proto jsme vytvořili jednoduchou microsite voda.limited s tipy na šetření vody, na kterou jsme odkazovali ze všech kanálů.
Výzva pro influencery: 70 litrů vody na den
Influenceři dostali za úkol vyzkoušet si, jaké to je, když máte jenom 70 litrů vody na den – tedy tolik, kolik jí mají obyvatelé v Kapském městě, kde je vody zoufale málo.
Veronika Arichteva a Kovy jako mediální taháky
Našimi esy v rukávu byli influenceři Veronika Arichteva a Kovy. Zejména ten táhl i veliká média, např. Blesk bydlení, kde jsme s ním domluvili rozhovor.
Pro influencery jsme připravili přehledné zadání s informacemi, které jim pomohly edukovat fanoušky. Na Instastories pak sdíleli tipy na šetření vody i zajímavé statistiky. Oba influenceři nejvíce zasáhly cílovku 24–35 let. Oproti brandové kampani na profilech Grohe byly komentáře fanoušků u influencerů výrazně pozitivnější.
PR bouře
Kampaň se objevila i v lifestylových časopisech a webech o bydlení, ekologii a marketingu. Tiskové zprávy jsme postavili na spolupráci s influencery, konkrétních tipech na úsporu vody i financí a porovnání spotřeby vody různých sanitárních technologií s výrobky Grohe.
Výsledky: Ještě lepší, než jsme doufali
Všechna KPIs se nám podařilo předčit. Celá kampaň dopadla tak úspěšně, že se jedná o její lokalizaci pro další země.
1 163 007 unikátních uživatelů za 2 měsíce a skoro 5 milionů zobrazení
1 163 007 unikátních uživatelů představuje 83 % cílové skupiny, kterou jsme definovali na základě zájmů a kampaňových dat. Kampaň doručila celkem 4 901 259 impresí s průměrným CPM 36 Kč a průměrnou frekvencí zobrazení reklamy na uživatele 4,2, což je velmi dobrý výsledek s ohledem na to, že jsme kampaň optimalizovali tak, aby směřovala uživatele na microsite.
Instastories válcovaly ostatní formáty
65 % rozpočtu ukrojil Facebook, 35 % Instagram. Zajímavé ale bylo, že Instagram přinesl 63 % celkových zobrazení, a to hlavně díky interaktivním instastories. Využívejte je proto ve fázích brand awareness, vyplatí se to.
Pětina návštěv díky influencerům
20 % návštěv na kampaňové microsite přinesli influenceři, do kterých jsme investovali 27 % nákladů.
Dvakrát větší ohlas v médiích
Do médií jsme dostali celkem 25 výstupů a plán překročili o 20 %. Z plánovaných 5 velkých mediálních výstupů s celorepublikovým zásahem jsme jich zvládli 10, což je dvakrát tolik!
Celkem 70 článků v tisku
Povedlo se nám prosadit ve všech mutacích Deníku, což dalo 72 článků na webu a 70 v printu napříč celou Českou republikou. I přes nepříznivé okolnosti (paradoxně v té době Česko zasáhly povodně) se nám téma podařilo velmi dobře prosadit s novináři a domluvit se, jakým směrem by komunikace mohla ubírat dál.
Co si z toho všeho vzít?
- Přivlastněte si téma dřív než konkurence.
- Komunikujte jednoduše a konzistentně. Čísla, statistiky a fakta fungují velmi dobře.
- Spolupráce kreativního oddělení s PR specialisty a společná definice a propojování témat se vyplácí.
- U odborného tématu je zásadní všechno zdrojovat. Do dalších kampaní proto připravíme záložku, kam budeme moci uživatele odkazovat.
- Pro oslovení široké cílové skupiny je efektivní využít mix formátů. Instastories se ukázaly jako velmi účinné pro podporu zobrazení.
- Je důležité mít připravené scénáře pro community management, abyste mohli rychle reagovat. Nebojte se ani negativních komentářů.
- Na Instagramu je negativních komentářů méně.