Michaela Hadašová
12
.
4
.
2021
Web

Nelež aneb náš postoj k dezinformacím

Před nedávnem jsme se rozhodli připojit k iniciativě Nelež a postavit se tak za pravdu proti dezinformacím.

Podporujeme iniciativu Nelež

Díky spolupráci s iniciativou získáme my i naši klienti jistotu, že peníze, které za reklamu vydáváme nedostanou weby manipulující s lidmi, relativizující fakta, nebo dokonce ty, které přímo lžou, a to tak, že nedojde ke snížení mediálního dosahu.


Dezinformační weby a proč tam nechcete inzerovat

S rozmachem sociálních sítí a přístupností digitálního publikování obecně roste množství dezinformací, kterým naše společnost musí čelit, a může jimi být velmi negativně ovlivněna. V podstatě jde o velkou bezpečnostní a politickou hrozbu, které se z pozice těch, kdo pracují s online inzercí, musíme společně postavit. 

Na jedné straně jsou dezinformace motivované ideologickým přesvědčením, na straně druhé jde často o média založená podnikavci všeho druhu, kteří touží po rychlém výdělku z inzerce a neostýchají se pro něj zneužít nepravdivé, rádoby senzační informace. Známe hned několik desítek českých webů, na nichž se pravidelně objevují konspirace a další problematický obsah a vydělávají měsíčně poskytováním reklamy přibližně 190 000 Kč.

Z tohoto důvodu je pro nás coby zadavatele online reklamy podstatné vyvarovat se inzerci na podobných webech, která by mohla negativně poškodit vnímání propagovaných značek. Mnohé z agentur bohužel stále na podobný krok nepřistoupí ze strachu, že přesunutí dezinformačních webů na blacklist může negativně ovlivnit výkon sledovaných reklam, a tedy celkové výsledky některých kampaní. Takový přístup je však velmi krátkozraký a my jsme velmi rádi, že patříme mezi společnosti, které se od dezinformací veřejně distancují. 

‚‚Případná rizika pro podnikání firem spojená s poškozením značky nelze ignorovat, jelikož nová generace konzumentů klade na reputaci firmy, jejíž výrobky nakupuje nebo pro kterou by měla pracovat, velký důraz (...) Je tedy v zájmu PR byznysu být aktivním hráčem a sám nastavovat etické normy online reklamy.‘‘ Prague Security Studies Institute

Covid-19 jako konspirační zlatý grál

Nezávislý výzkumný ústav STEM nedávno zveřejnil výsledky výzkumu, podle kterého asi 40 % Čechů používajících internet, věří hned několika častým fámám a konspiracím o epidemii COVID-19.
‚‚Nejvíce Češi věří tomu, že vir byl uměle vyroben v laboratoři a že se epidemie záměrně využívá pro ovládání společnosti. Zhruba 6 % online populace konspirace a mýty o epidemii šíří aktivně dále po e-mailu nebo na sociálních sítích.‘‘




Index důvěry v mýty a konspirace

Pozn.: Index byl vytvořen tak, že z 8 výroků dostal respondent 2 body, pokud mu rozhodně věří, a 1 bod, pokud spíše věří. Výroky jsou uvedeny ve zmíněném  výzkumu, který je také zdrojem tohoto grafu.



Právě celospolečenská témata, jako je Covid-19, jsou svatým grálem dezinformátorů využívajících senzace a fake news ve svůj prospěch. Ve zkratce: Čím více lidí uvěří a jejich weby navštíví, tím více na reklamě vydělají. I proto je důležité dezinformační weby systematicky blokovat z našich inzertních systémů a neposkytovat jim tak prostor pro další rozvoj a následné šíření nepravdivých zpráv pouze za účelem zisku.

Náš dosavadní boj s dezinformacemi

Dezinformace pro nás nejsou novým tématem. V roce 2019 jsme spolu s Asociací pro mezinárodní otázky pracovali v rámci iniciativy slovenského think-tanku Globsec, na kampani #nesdilimfake. Ta probíhala na Instagramovém profilu nesdilim_fake.


V první části české kampaně bylo publikováno pět příspěvků ve stylu fake news, které fanoušky rozdělily do dvou táborů. Zatímco jedni jim zpočátku uvěřili, druzí hned rozpoznali nepravdivost informace. Témata se týkala online světa - sledování lidí webkamerou, zpomalování internetu za použití sprostých slov, vyhazov z práce za sledování porna, špionáž prostřednictvím GPS. Druhá část kampaně pak obsahovala pět příspěvků, které nabídly jednoduchý recept, jak si pravdivost článku ověřit.

Kampaň #nesdilimfake na Instagramu zasáhla téměř 300.000 uživatelů ve věku od 18 do 26 let a značnou část přivedla i na nový web nesdilimfake.cz, který obsahuje podrobnější rady, jak rozpoznávat dezinformace, či odkazy na organizace, které se mediální gramotnosti dlouhodobě věnují. Instagramový profil získal přes 1.200 interakcí. 

Jak chráníme naše klienty

Je to jednoduché, i díky spolupráci s Nelež, máme v rámci reklamního systému implementované blacklisty na dezinformační weby. To zabrání případnému zobrazení reklamy na těchto webech a případnému poškození vnímání značek našich klientů.

Co můžete pro boj s dezinformačními weby udělat vy 


Inzerujete na internetu? Pak si ověřte, že inzerujete na zodpovědných webech. Ti pokročilejší z vás si dokáží blacklist do inzertního systému nastavit i sami. Můžete ale také podpořit iniciativu Nelež, jejíž členové vám s případnou implementací black listů rádi pomohou. 

Michaela Hadašová

Michaela Hadašová

Content Manager

LinkedIn