Markéta Spěváčková
4
.
2
.
2020
Ostatní

Facebook má skupiny rád — víte proč?

Používá vaše značka Facebook skupiny? Všichni o nich víme, všichni je známe, ale možná ne všichni úplně chápeme, jak fungují a co nám mohou přinést. Facebook do skupin v posledních letech výrazně investuje a chce, abychom je používali. V tomhle článku si na ně posvítíme — hezky od začátku a polopatě.

Jaké je tvé hobby?

Facebook skupiny skvěle fungují na vytváření komunity lidí s podobnými zájmy. Uživatele může spojovat společná vášeň pro fotbal, místo bydliště, škola či práce nebo oblíbený brand. Druhů skupin je na Facebooku nepřeberné množství, asi tolik, kolik je na světě zájmů a značek. Protože vás Facebook zná velmi dobře — možná líp než vaši blízcí 🤷‍♂️ — nabízí vám skupiny, do kterých byste chtěli patřit. Zkuste si to! Šup na Facebook, vlevo najdete button „Skupiny“. Hned jako první vám Facebook nabídne návrhy na míru. Tak co, sedí to?

Pšššt, to je tajný!

Tak přesně to už na Facebooku neplatí. Alespoň u skupin ne. Dřív jsme na Facebooku měli skupiny tajné, soukromé a veřejné. Teď jsou na výběr jenom veřejné a soukromé, ale i u nich je pořád možnost nastavit si (ne)viditelnost. Pokud si ve skupině chcete hájit soukromí a být neviditelní, můžete ve skrytých soukromých skupinách. Otázkou je, před kým si své soukromí chráníme. Před Facebookem určitě ne. Ale popojedeme.

Hlavní rozdíl mezi skupinami veřejnými a soukromými je ten, že
u veřejných skupin může kterýkoliv uživatel vidět obsah skupiny včetně příspěvků, komentářů, uživatelů a navíc může skupinu vyhledat.
U soukromých skupin vidí příspěvky, komentáře a okruh uživatelů pouze jejich členové.

Mám jako brand chtít skupinu?

Záleží na typu brandu. Pokud máte značku s velmi silnou fanouškovskou základnou, máte ambice stát se love brandem a cílíte přímo na spotřebitele, tak ano, skupiny vám mohou pomoci na cestě stát se ještě úspěšnějšími.

Pokud se zaměříme na výhody, které facebookové skupiny mají, tak jako každá jiná skupina i ta facebooková shromažďuje na jednom místě lidi podobných zájmů. V případě brandu a facebookových skupin máte na jednom místě uživatele Facebooku, kteří se stali dobrovolně členem vaší skupiny a chtějí v ní být, protože jim je váš brand něčím sympatický. Chtějí se o vašich produktech či službách dozvědět víc nebo jsou vaším věrným fanouškem a chtěli by nějaké výhody. Skutečnost, že máte na jednom místě skupinu fanoušků, skrývá neuvěřitelný potenciál dynamičnosti skupiny. Skupina se stává živou platformou, kde členové mohou diskutovat a vy získáte insights o svých produktech, které by vám jiné analýzy nedaly.

Další z výhod skupin je diskuze. Ačkoli se to může zdát triviální, skutečností je, že lidé rádi diskutují, a na Instagramu to jde hůř. Pokud jste markeťák nebo člověk usilující o zviditelnění brandu, asi vás nešokujeme poznatkem, že engagement na facebookových stránkách klesá. Lidi už tolik nelajkují, nekomentují, nesdílejí — roky komentářů, srdíček a palců jsou tatam. To ovšem neznamená, že by lidi ztratili touhu se vyjadřovat. Pořád rádi diskutují, jen ve skupinách. Buďte tam s nimi, vnímejte je a informujte je o novinkách s předstihem. Pocit exkluzivity vaše fanoušky potěší a dá jim důvod ve skupině být. A kdo ví, třeba v ní objevíte influencera, který váš brand opravdu miluje a má větší váhu než jakýkoliv namátkou vybraný influencer, který spolupráce seká jak Baťa cvičky.

Facebook má skupiny rád

Už přes dva roky se Facebook soustředí na rozvoj nástrojů ve skupinách. Snaží se zvýšit komunikaci mezi uživateli a podporovat růst komunit. Zavádí do skupin řadu novinek, které mají za cíl zpřehlednit prostředí ve skupinách a nastavit pravidla. Příklad? Možnost formátování příspěvků díky odrážkám, číslování a velikostí písma nebo možnost ztišení člena skupiny v případě porušení pravidel skupiny a vulgárních projevů. Nově zavedl Facebook možnost udělovat v rámci skupiny odznáčky svým členům. Udělit je můžete novým i stávajícím členům, kteří často sdílí fotografie, zakladatelům komunity nebo fanouškům, kteří vyvolávají diskuze. Facebook zavádí do skupin i tagy, pomocí kterých můžete přidávat kategorii témat k příspěvkům. Cílem je zlepšit orientaci a vyhledávání obsahu. Dále pracují skupiny s klíčovými slovy, které pomáhají správcům líp monitorovat a řídit konverzace ve skupinách. V případě brandu vás klíčová slova mohou upozornit na diskuzi o určitém produktu nebo produktové řadě.

Facebook skupiny jako šance pro váš brand

Skupiny na Facebooku mají své opodstatnění a k budování komunity je u nás zatím využívá jen málo značek. Jak jsme si ale už řekli, engagement klesá. Co bude pak? Buďte o krok před konkurencí a nepodceňujte facebookové skupiny. 🙌

Markéta Spěváčková

Markéta Spěváčková

Account & Content Manager

LinkedIn