Rok 2021 odstartoval na poli sociálních sítí navzdory pandemii docela slibně. Teda, jak pro koho. Čím dál víc se totiž veřejné debaty točí okolo cenzury a právních záležitostí. Co může znamenat „vyhoštění“ Trumpa ze sítí a co se stalo s platformou Parler? Přerostl Facebook vlastní limity? A proč všechny pohltil ClubHouse? Čtěte dál!
Kde končí moje svoboda slova, začíná tvoje svoboda slova
Nepokoje v americkém Kapitolu a hromadu spekulací okolo inaugurace nového prezidenta USA jste určitě zaznamenali. A stejně tak to, že Trumpovy účty zablokovaly téměř všechny sociální sítě. U nás v týmu se strhla docela zajímavá debata na téma, jestli to byl správný krok a zda jde o spolehlivý precedent do budoucna – k jasnému závěru jsme sice nedošli, ale rozhodně je potřeba mít tuhle událost na paměti.
Stejně jako zrušení platformy Parler, konzervativní obdoby Twitteru. Jedním z hlavních důvodů pro jeho omezení prý byla nedostatečná pravidla moderování obsahu. Možná jste tuhle kauzu zaznamenali mimo vlastní sociální bublinu (třeba pokud si na Faceboooku coby sociální sondu necháváte v přátelích rodiče svých spolužáků ze základky jako já). V obou případech začalo docházet k hromadnému přesunu uživatelů na jiné, často skryté weby a alternativní sociální sítě. Otázkou je, zda právě vyvolání potřeby scházet se na alternativních médiích nakonec nepodněcuje radikálnější uživatele k ještě větší nedůvěře ve společnost. Ale to už je na jinou debatu.

Fenomén ClubHouse
Když už jsme u debat, vraťme se k sociálním sítím. Mluvené slovo je totiž to, co lidi táhne na nejnovější síť ClubHouse. Tam už se kromě zahraničních influencerů a veřejnosti začala scházet i poměrně velká část české scény (mluvíme především o lidech ze sféry podnikání, marketingu a o kreativcích).
ClubHouse zatím funguje na bázi exkluzivity, a díky tomu je pro uživatele ještě atraktivnější. Vstup na tuto síť je totiž podmíněn pozváním některého ze stávajících uživatelů sítě, který má však k dispozici pouze omezené množství pozvánek.

V Česku už má síť podle Czechcrunch přes 2 miliony uživatelů a jde o jednu z nejstahovanějších aplikací na iOS. (Pro Android by měla být dostupná brzy.)
Tak to mimochodem bylo v USA začátkem minulého roku, ale když s přibývající popularitou vymizela exkluzivita, zájem o síť opadl. U nás je však ClubHouse na začátku a zažívá boom. Svědčí o tom i založení facebookové skupiny Clubhouse Česko a stejnojmenného instagramového profilu.
Tím, co ClubHouse odlišuje od jiných sítí, je jednoduchost – lidé se tam setkávají v „růmkách“ (v česku velmi rychle zažitý pojem, z angl. room) a zkrátka si povídají – bez videa i obrazu, vše je založeno jenom na zvuku.
A co se děje za zavřenými dveřmi?
Vlastně je to podobné, jako když se sejdete v hospodě. Někdy potkáte kamaráda a začnete klábosit. Jindy se sejdete s kolegy na domluveném meetingu a „řešíte věci“, networkujete. Stejně tak se v ClubHouse tvoří „růmky“ nahodile i plánovaně. Když do některé z nich vstoupíte, můžete jen poslouchat nebo se aktivně zapojit do debaty.
Jako náhradu networkingu, který v době předkovidové probíhal na odborných konferencích, vnímají ClubHouse i mnozí odborníci. Objevují se také názory, že je na této síti mnohem snazší navázat profesionální spojení a seznámit se blíže s novými lidmi. Takže jde vlastně o LinkedIn na druhou.
Z české scény se můžete na ClubHouse potkat třeba s Petrem Márou, Kovym, Dominikem Ferim nebo Jankem Rubešem.

Přísná pravidla
Zajímavé je, že nesmíte nic nahrávat, to služba zakazuje. Jednotlivé debaty si navíc nemůžete pustit zpětně, po uzavření se mažou. S tím jdou ruku v ruce také poměrně přísné podmínky použití a moderování obsahu. Na síť nesmí nikdo pod 18 let a funguje tady „one strike policy“ – za jediné porušení podmínek automaticky přijdete o svůj účet. Důvod je prostý – moderovat hlasové diskuze je mnohem náročnější než u psaného slova nebo vizuálního obsahu.
Pokud se popularita ClubHouse udrží, čeká síť do budoucna mnoho novinek – mluví se o monetizaci (kdy bude možné podpořit své oblíbené tvůrce a moderátory), dostupnosti pro Android nebo investicí do nových technologií, které pomohou s moderováním obsahu, aby prostřednictvím sítě nedocházelo například k šíření nenávisti.
Podobnost čistě náhodná?
Není to tak dávno, co Twitter koupik Breaker a začal testovat Spaces, což je v podstatě obdoba ClubHouse ‚‚růmek‘‘. O tom se ale u nás tolik nemluví. Je tak otázkou času, která platforma se na poli hlasových zpráv a diskuzí prosadí. Kdo ví, možná s tím brzy přijde i Instagram.


Monopol Facebook
V odborných kruzích se diskutuje také o tom, zda je v pořádku, jak velké množství digitálního prostoru opanuje Facebook. Zdá se, že Mark Zuckerberg bude muset rozloučit s Instagramem a Whatsappem. Pokud vás zajímá víc, poslechněte si povedený podcast The New York Times.
Život na sítích
Podívejte se pozorně na následující obrázek. Že vám na tom srovnání něco nesedí? A co když vám řekneme, že se k těm číslům váže ještě jeden údaj – minuta. Ano, přesně tolik konkrétních akcí, specifických pro danou platformu, se zde podle údajů z roku 2020 odehraje po celém světě během pouhých 60 vteřin.



